Saturday 13 May 2017

Itali : 27 - 30 Julai 2005

International Conference on Internet, Processing, System, Interdisciplinary Research (IPSI),
Pescara, Italy

Kira pukul 6.00 pagi (26/7/17) kapalterbang mendarat di lapangan terbang antarabangsa Rome. Setelah selesai proses pemeriksaan imigresen aku terus keluar untuk mengambil tren ke Roma Termini, pusat pengangkutan awam terbesar Rome. Aku bercadang untuk menaiki keretapi dari Rome ke Pescara yang jaraknya lebih kurang 250 km. Setelah sampai ke Roma Termini aku terus ke kaunter menjual tiket keretapi namun apa yang mengejutkan aku ialah hari itu tiada perkhidmatan keretapi di Itali kerana semua pekerja mereka mogok. Aku terfikir pulu untuk menaiki bas namun sudah pasti kehabisan tiket kerana orang ramai akan memilih bas sebagai alternatif.
Bersama pembentang dari USA, Republik Czech, India dan New Zealand
Aku terus menaiki tren ke lapangan terbang semula untuk meninjau kalau-kalau ada kapalterbang ke Pescara. Terdapat dua penerbangan iaitu pukul 11.00 pagi dan 5.00 petang, dan jam ketika itu hampir pukul 10.00 pagi. Aku terus ke kaunter check-in Alitalia untuk bertanyakan sama ada boleh lagi aku membeli tiket pukul 11.00 pagi. Sememangnya terdapat lagi kekosongan namun kaunter jualan tiket tidak ada di lapangan terbang tetapi di Rome. Beliau menasihatkan aku untuk membelinya melalui telefon.

Aku terus ke tempat telefon awam dan dengan menggunakan credit card bagi menelefon pejabat airline tersebut kerana aku masih lagi tiada duit syiling. Aku menggunakan credit card untuk membeli tiket tersebut dan mengambil nombor tempahannya. Selepas itu aku terus ke kaunter check-in dan membuat daftar masuk namun aku tidak boleh check-in bagasi kerana telah tutup. Oleh itu aku terpaksa membawa beg besar itu bersekali denganku.

Aku terus bergegas ke pintu keselamatan kerana masa dah suntuk untuk penerbangan. Setibanya aku di pintu keselamatan aku dikenakan pemeriksaan menyeluruh dengan membuka kasut dan stokin, dan membuka beg pakaianku. Di dalam beg aku sememangnya ada pisau Swiss dan pihak sekuriti terus mengambil pisau itu dan membuangnya dalam bakul sampah. Ketika itu jugalah nama aku telah dipanggil berkali-kali untuk masuk kapalterbang. Gementar ketika itu kerana takut tertinggal kapalterbang.

Setelah siap pemeriksaan aku berlari ke pintu pelepasan dan terus masuk kapalterbang, dan sememangnya mereka hanya menunggu aku. Sebaik sahaja aku masuk, pintu kapalterbang terus ditutup.

Membentang kertas kerja bertajuk, The influence of headmasters’ self-efficacy and emotional intelligence toward teachers’ collective efficacy and school climate

Tiba di Pescara lebih kurang pukul 12.30 hari. Aku terus mengambil teksi untuk ke hotel yang telah aku tempah melalui expedia.com. Setelah daftar masuk aku keluar berjalan-jalan di bandar Pescara meninjau untuk membuat perancangan seterusnya. Pescara adalah sebuah pekan kecil di tepi pantai. Di belakang hotelku, terdapat pantai sejauh mata memandang penuh dengan pengunjung kerana Itali ketika ini sedang bercuti panjang musim panas.

Venue Konferen di Loreto Aprutino
Loreto Aprutino
Relaks di hotel
Di hadapan hotelku terletak stesen bas dan keretapi yang jaraknya lebih kurang 80 meter sahaja. Aku akan ke hotel konferen yang terletak lebih kurang 30 km dari Pescara iaitu di Loreto Aprutino dengan menaiki bas mulai esok. Loreto Aprutino terletak di atas bukit dan jalan ke sana berliku-liku dengan kiri kanannya penuh dengan tanaman pokok zaiton.

Setiap pagi aku naik bas untuk ke Loreto Aprutino dan sebelah petangnya balik semula ke Pescara. Konferens ini bermula pukul 9.00 pagi dan habis 2.30 petang setiap hari. Aku ada banyak masa untuk meninjau Loreto Aprutino dan Pescara. Orang-orang di sini agak mesra namun oleh kerana halangan bahasa menjadikan perbualan tidak begitu panjang dan mendalam. Pemerhatianku orang-orang Loreto Aprutino ini kuat pegangan agamanya terutama orang-orang yang tua. Setiap kali mereka melintasi gereja mereka akan berdoa. Itulah yang aku perhatikan semasa aku dalam bas berulang alik Pescara - Loreto Aprutino.

Bergambar bersama tentera Itali di Rome

Pada 31 Julai 2015 pagi, aku bertolak balik ke Rome dengan menaiki bas. Perjalanan amat menarik sekali dengan pemandangan ladang zaiton dan gandum yang merentasi dari Timur ke Barat Itali. Aku tiba di Rome sebelah petang dan terus menaiki metro untuk ke Roma Termini. Aku tinggalkan bagasi di sini sementara aku berjalan-jalan mencari hotel yang sesuai dengan bajetku. Setelah dapat aku kembali semula ke Termini dan terus membuat daftar masuk hotel.

Aku keluar sekali lagi untuk mencari makanan halal. Dari jauh aku nampak restoran Bangladesh yang menjual pelbagai hidangan termasuk nasi biriyani. Alhamdullillah sudah hampir seminggu tidak makan nasi kerana di Pescara aku hanya makan maggi, roti,  biskut, serunding dan buah-buahan sahaja. Sepinggan nasi biriyani sekejap sahaja habis dimakan.

Sehari di Rom menggunakan 'hop-on hop-off' bus

Aku mengambil peluang ini untuk terus melancong Bandar Rome sehari suntuk melawat tempat menarik dan bersejarah. Alhamdullillah dapat juga aku melihat tempat-tempat yang dulunya aku hanya dapat membaca melalui buku sahaja.