Sunday 14 May 2017

Paris : 18 & 23 Julai 2006

Tepat 10.00 (18 Julai 2016) pagi aku mendarat di lapangan terbang Charles de Gaulle, Paris dengan pesawat Sri Lankan Air. Sahabatku dari India, Sandoche, yang aku kenali semasa di Pescara Itali telah sedia menungguku. Sandoche adalah seorang pelajar Ph.D. menerima biasiswa dari Kerajaan Perancis.

Eiffel Tower : Bangunan ikonik Perancis dengan ketinggian 307 meter merupakan tarikan pelancong yang berkunjung ke Paris.
Sandoche terus membelikan aku one-day-pass di mana aku boleh menggunakan pass itu untuk menaiki tren dan bas semasa di Paris. Kami terus sahaja ke apartment Sandoche di Universiti tempat dia belajar. Aku terus mandi dan membersihkan badan dan terus keluar berjalan-jalan di Paris. Sandoche tidak dapat menyertaiku kerana beliau sedang membuat persiapan peperiksaan PhD yang berlangsung keesokannya.

Dengan bantuan peta di tangan aku terus sahaja meneroka Paris dan kebanyakan perjalananku adalah menggunakan tren. Sudah pastilah Eiffel Tower dan kawasan sekitarnya menjadi tumpuanku. Cuaca begitu panas di Paris ketika ini. Setelah penat meneroka Paris aku balik ke apartment Sandoche sebelah malam. Setelah berbual seketika aku terus tidur sedangkan beliau terus menelaah buku.
Notre Dame Cathedral - menerima seramai 13 juta pengunjung setiap tahun. Dibina pada 1163 dan siap sepenuhnya pada tahun 1250. Gereja Katholik paling aktif di Perancis.

Aku tinggal di Residen ini bersama kawanku dari India, Sandoche, yang aku kenali semasa bersama-sama membentang kertas kerja di Pescara Itali. Beliau sedang belajar peringkat Ph.D. di universiti ini.

Keesokannya aku berkemas untuk ke lapangan terbang semula untuk meneruskan perjalananku ke Lisbon Portugal untuk menghadiri dan membentang kertas kerja di 13th ICAM Conference. Aku pergi bersendirian kali ini kerana tidak mahu mengganggu masa kawanku Sandoche.

Sekembalinya aku dari Lisbon pada 22 Julai 2006, aku singgah lagi di Paris tetapi kali ini aku menginap di Hotel Etap Accor yang berhampiran dengan lapangan terbang. Aku menaiki perkhidmatan bas percuma dari lapangan terbang ke hotel. Setelah membuat daftar masuk, aku sekali lagi meneroka Paris secara bersendirian.

Keretapi dua tingkat di Paris
Menaiki keretapi dua tingkat sememangnya menyeronokkan dan aku dapati di sini penumpang bebas membawa basikal bersama dalam keretapi. Sememangnya keretapi dua tingkat diperlukan di Paris kerana orang ramai lebih suka menggunakannya kerana mudah dan cepat.

Suatu ketika aku sengaja menaiki keretapi dari hujung ke hujung stesen untuk melihat pemandangan dalam bandar dan di pinggir bandar Paris. Sempat juga aku melihat pemandangan indah keretapi menyusur sungai dan di sebelahnya kawasan perkampungan di atas bukit.

Sememangnya Paris adalah syurga membeli belah bagi mereka yang gemar shopping. Terdapat banyak jalan dan lorong yang menjual barangan dari yang murah hinggalah yang berjenama. Aku berkesempatan meninjau kedai menjual minyak wangi yang menjual pelbagai jenama dan reka bentuk bekasnya. Pengunjung boleh mencuba mana-mana minyak wangi tanpa sebarang sekatan.

Aku menginap di sini sekembalinya aku dari Lisbon untuk satu malam